Během slunečného nedělního odpoledne 15. října, proběhl výcvik nováčků zásahové jednotky na téma zásahy při dopravních nehodách. Pod kaštanem na nástupní ploše zbrojnice proběhlo nejdříve teoretické zopakování taktických a bezpečnostních zásad při zásahu u dopravní nehody s potřebou vyproštění zaklíněných osob. Byly probrány a prodiskutovány některé již absolvované zásahy pomocí videa. Po té následovala praktická část. K dispozici bylo osobní vozidlo určené k likvidaci. Členové jednotky cvičili základní postupy při řešení dopravních nehod osobních automobilů. Jištění, přístup, stabilizace zdravotního stavu zraněného, vyproštění a transport. Zaměření výcviku bylo na jištění - kvalitní průzkum, ustavení mobilní techniky hasičů, zajištění místa nehody, protipožární zabezpečení, stabilizace vozidla a přístup ke zraněnému. Byly prováděny různé metody vstupu do vozidla pomocí technických prostředků ve výbavě jednotky, např. hydraulické vyprošťovací zařízení a další. Těsně před závěrem výcviku, byl operačním střediskem vyhlášen poplach na výjezd k technické pomoci, úniku na komunikaci. O tom byl předešlý článek.

Ve čtvrtek 14. září vyhlásilo Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje poplach jednotkám ve druhém stupni poplachu na ohlášený požár v Nejdku. K požáru, ve společnosti vyrábějící součástky pro automobilový průmysl, jsme vyjeli s cisternovou automobilovou stříkačkou CAS 24 v čase 08:40 hodin. Jednalo se o prověřovací cvičení. Na místě zasahovaly JSDH Chodov, HZS Karlovarského kraje stanice Karlovy Vary, JSDH Nejdek, JSDH Pozorka, JSDH Pernink, JSDH Nová Role, JSDH Abertamy.

V sobotu 2. září ráno vyjela chodovská jednotka s cisternovou automobilovou stříkačkou CAS 24 na ohlášený rozsáhlý požár travního prostu a lesa ve vojenském újezdu Hradiště. Jednalo se o letošní největší cvičení jednotek požární ochrany v Karlovarském kraji. Tématem cvičení bylo hašení rozsáhlých lesních požárů, kdy je nutné dopravit hasební vodu na velkou vzdálenost. S použitím čerpadel Somati a kyvadlovou dopravou hasiči přepravili vodu z vodních zdrojů k linii lesního požáru na vzdálenost devíti kilometrů. Cvičení se zúčastnilo téměř čtyřicet jednotek hasičů z Karlovarského, Ústeckého, Středočeského a Plzeňského kraje a také vrtulník Letecké služby Policie ČR pro letecké hašení.

Hasiči v rámci školení a výcviku provádějí i výcvik v řízení zásahových vozidel takzvané kondiční jízdy. Kondiční jízdy se dělají v rámci vlastního hasebního obvodu, ale i dále, v plném obsazení družstva tak, jak vozidlo jezdí k ostrým zásahům. Ve středu 19. července večer velitel družstva, které mělo ten den službu, naplánoval kondiční jízdu s cisternovou automobilovou stříkačkou CAS 20/3400/210-S2T Tatra 815 TERRNo1 s tím, že zásahové vozidlo bude obsazeno všemi členy družstva. Před výjezdem krátce před půl osmou večerní, ohlásil náš velitel operačnímu středisku počet osob ve vozidle a lokalitu kam bude směřovat jízda hasičského vozidla. Záhy se potvrdila zásada provádět, pokud je to možné, kondiční jízdy v plné obsazenosti. V čase 19:40 hodin operační a informační středisko Integrovaného záchranného systému odvolává jednotku z kondiční jízdy a vysílá ji k dopravní nehodě s vyproštěním do obce Jenišov lokalita Zátiší. Informace, kterou dostal náš velitel přes radiostanici z operačního střediska, byla upřesněna na nehodu osobního vozidla, které narazilo do propustku u silnice nedaleko železničního přejezdu P85 směrem na Jenišov a další jednotky nemohou přijet, jelikož zasahují u jiné události.

V sobotu 15. července se jedno družstvo naší zásahové jednotky zúčastnilo náročného nočního cvičení s tématem železniční dopravní nehoda v těžko přístupném terénu na trati mezi Sokolovem a Karlovými Vary. Cvičení proběhlo na uzavřené trati, kdy provozovatel umožnil výluku, ale s podmínkou právě nočních hodin. Hasiči si tak prověřili zásah nejen v nepřístupném terénu, ale také v náročnějších nočních podmínkách. Místem cvičení byla dvoukolejná trať u Nového Sedla nedaleko Královského Poříčí v místech špatného přístupu. Přístup k železnici v tomto úseku není z žádné běžně užívané komunikace, hasiči tak nejprve museli najít vhodnou příjezdovou cestu, přímo k vlaku pak museli v první fázi slanit z několikametrového srázu.

Ve vlaku, který zapůjčil dopravce České dráhy, bylo padesát figurantů. Průzkumné skupiny hasičů provedli ve vlaku roztřídění zraněných podle závažnosti jejich poranění, na nosítkách je poté vynášeli ven z vagonů a chodícím cestujícím pomohli na železniční násep. Vše probíhalo ve ztížených podmínkách, kdy nejen tma, málo světla, různé druhy závažnosti zranění a s tím spojená bezpečná manipulace s nosítky, ale i různá výška podlahy vagonů nad železničním náspem, ztěžovali evakuaci a záchranu z vlaku.

Každý hasič se může dostat do situace, kdy není možné z důvodu odříznutí zásahových a ústupových cest šířením požáru, nebo z důvodu neúměrného rizika (možnost výbuchu, zřícení konstrukcí aj.), opustit místo zásahu stejnou cestou, kterou se na místo zásahu dostal. Jestliže hrozí bezprostřední ohrožení zdraví a života, a není-li jiná možnost, jak opustit ohrožený prostor ve výšce, potom hasič musí provést sebezáchranu slaněním, a to nouzovými způsoby. V pondělí 5. června se proto členové naší jednotky zúčastnili výcviku lezecké techniky ve výškách a nad volnou hloubkou. Tento výcvik proběhl ve spolupráci s profesionálními hasiči ÚO Karlovy Vary a ÚO Sokolov a pod vedením šéf-instruktora Ing. Čermáka z KŘ HZS Karlovarského kraje, na šedesátimetrové telekomunikační věži Krudum, která slouží také jako rozhledna.