Hasiči se při výjezdu k požáru či jiným událostem, setkávají se spoustou situací, které jim komplikují jejich práci. Proplétat se hustým provozem je někdy velmi obtížné. Za pravdu nám jistě dají ti, kteří někdy seděli za volantem nákladního vozu. Obrovský problém představují pro hasiče jedoucí k zásahu nejen neukáznění řidiči, kteří nerespektují právo přednostní jízdy hasičských vozidel, ale také řidiči, kteří zaparkují svůj vůz na místech, kde je to zakázáno.

Jak bylo avizováno v médiích a také na našem webu, přistoupily bezpečnostní složky v našem městě k preventivní akci a to na zkoušku průjezdnosti ulic hasičskou technikou. První tato akce, která se bude opakovat, proběhla v úterý 22. dubna dopoledne. Časový termín první kontroly byl vybrán vzhledem k preventivnímu charakteru.

Jednotka Sboru dobrovolných hasičů Chodov připravuje ve spolupráci se strážníky městské policie na druhou polovinu dubna zkoušku průjezdnosti ulic ve městě. Reaguje tak na stále častější nedodržování zákona o silničním provozu, kdy vozidla stojí v cestě a překážejí záchranným složkám v dojezdu na místo zásahu.

„Stále častěji se potýkáme s problémem, že kvůli špatně zaparkovaným autům nemůžeme projet k zásahu. Chápu nelehkou situaci ohledně parkování ve městě, ale průjezdnost musí být zajištěna," řekl velitel chodovských dobrovolných hasičů Jiří Kiss. Podle něj špatně a nevhodně zaparkovaná auta, především v sídlištní zástavbě mezi domy, komplikují zásahy záchranným složkám. Do ulic tak v nejbližších dnech vyjede za doprovodu chodovské městské policie hasičská technika. Tam, kde neprojede, budou zasahovat strážníci a odtahová služba.
Akce má především preventivní charakter, nicméně nezodpovědní řidiči mohou očekávat i citelné sankce. V Chodově přijde odtažení vozidla na 800 korun a parkování na odstavné ploše na 100 korun. Samotná pokuta může dosáhnout výše až dvou tisíc korun.

„Při stání vozidla musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 metry pro každý směr jízdy," připomněl motoristům znění zákona Jiří Kiss.

Článek vznikl ve spolupráci JSDH Chodov a města Chodov (Martin Polák).

 

Dovětek autora za JSDH Chodov.

V nejkrajnějším případě, kdy dojde při mimořádné události ke znakům obecného ohrožení „… nebo kdo takové obecné ohrožení zvýší anebo ztíží jeho odvrácení nebo zmírnění,…“, tak by mohla být osoba, která špatně zaparkovala své vozidlo jako překážku pro průjezd vozidel (zásah) složek IZS, řešena i podle trestního zákoníku § 272.

Hasiči v mnoha případech spolupracují při zajištění místa pro přistání vrtulníků složek IZS. V nejvíce případech je to pro potřeby záchranné služby. Také naše jednotka několikrát zajišťovala přistání vrtulníků LZS a PČR a to především typů EC 135 a W-3A. Většinou je to případech primárního převozu zraněných z místa mimořádné události. Někdy je to ale i v případech sekundárního převozu mezi zdravotnickými zařízeními. Pro tento typ převozu vzniklo v Sokolově v areálu Bohemie nové místo pro přistávání vrtulníku letecké záchranné služby. Sice to není stálý heliport podle parametrů stanovených zákonem o civilním letectví pro HEMS, ale bude využíván záchrannou službou pro sekundární převozy.

Ve čtvrtek 13. března odpoledne se na ploše chodovské zbrojnice objevily zásahové cisterny z jiných hasičských jednotek. K našemu sboru zavítali, cestou na servis k firmě Teleskopické stožáry s.r.o., kamarádi z jednotky Kynšperk nad Ohří s CAS 20 a z jednotky HZS stanice Sokolov s CAS 15. Na vysouvacím teleskopickém stožáru u CAS 20 T815 se vyměnila světla za modernější typ a u CAS 15 MAN se provedla servisní oprava stožáru. Během servisní činnosti firmy byly kolegové svědky výjezdu naší jednotky s CAS 20 na technickou pomoc.

Ke vstupu do naší zásahové jednotky se připravují tři nováčci. U dvou to není v pravém smyslu slova, jelikož k nám přešli od jiných dobrovolných jednotek a už něco znají. David sloužil u JSDH Kovářská a Michal sloužil u JSDH Pozorka. Přesto musí projít výcvikem s naší technikou a technickými prostředky, aby mohli být zařazeni jako plnohodnotní členové výjezdových družstev chodovské jednotky. Třetím, kdo se připravuje na vstup do zásahové jednotky je člen dorosteneckého sportovního družstva Lukáš. Probíhá teoretická příprava a také praktická. Tu praktickou vede především velitel naší jednotky. Například toto úterý proběhl praktický výcvik uvnitř výškového věžového panelového domu, kdy rekruti museli provést bojové rozvinutí útočného proudu „C“ od CAS v dýchacím přístroji S7. Prováděli průzkum bojem, úvazy vedení, opakovali si postupy při vnikání do uzavřených prostor. Velitel vysvětlil a následně kontroloval postup podle pravidel společného průzkumu, držení proudnice, vysvětloval 3D hašení. Samozřejmostí byla uživatelská kontrola dýchacího přístroje před zahájením činnosti v budově.

Náš sbor ve spolupráci se zásahovou jednotkou provádí během roku specifické činnosti pro město Chodov. V posledním období to byly dvě výraznější činnosti, které zaznamenali obyvatelé Chodova. Tou první bylo rozebrání konstrukce, čištění a uložení městského stanu, který po období plesů byl postaven u kulturního a společenského střediska.

Druhou viditelnou činností, kterou prováděla tentokrát jen zásahová jednotka, bylo čištění římsy budovy Domu dětí a mládeže od prázdných hnízd zdivočelých holubů domácích (Columba livia f. domestica).

U první činnosti byla využita technika CAS 20 a UA Toyota, u druhé AZ 30 a VEA Škoda. Práce pro město s využitím zásahových vozidel je v evidenci zpráv o činnosti.