Na pátek 26. října byl naplánován školící den zásahové jednotky. Tak, jako vždy se začátkem v půl osmé ráno. Káva, čaj a někteří ještě ranní kouřovou a může se začít. Školení zahajuje velitel jednotky, který nás seznamuje s tématy dne. Jako první provádí rozbor dvou z posledních zásahů a to zajištění přistání vrtulníku letecké záchranné služby v Chodově a těžká dopravní nehoda nákladního vozidla v Jenišově s přistáním vrtulníku letecké záchranné služby. Zajištění přistání vrtulníku jsme prováděli tento měsíc poprvé ve své historii a tak jeden z VD vysvětluje specifika zajištění místa pro přistání vrtulníků, signály pro navádění vrtulníků a bezpečnostní pravidla při této činnosti. Následuje seznámení s novelou krizového zákona, činnost jednotek při hlídkové činnosti v rámci povodňové hlásné služby, opakování požárně technických charakteristik hořlavých látek.
Po ukončení teoretické části školení na zbrojnici se celá jednotka přesouvá s veškerou zásahovou technikou na jedno z parkovišť v ulici Štěříkova louka, kde bude probíhat výcvik řešení následků dopravní nehody osobního vozidla. Osobní vozidlo poskytnuté soukromou osobou z Chodova postrádá některé části, přesto je celkem v dobrém stavu. Vozidlo je převráceno na bok a připraveno k výcviku.
Jedno naše družstvo se přesouvá s CAS 20 mimo parkoviště a na pokyn velitele jednotky zahajuje simulovaný zásah na dopravní nehodu. Vše probíhá tak, jak jsme naučeni. Příjezd, zabezpečení místa nehody nejen kužely, ale i postavením zásahové cisterny, průzkum, protipožární zajištění. Průzkumem je zjištěno, že v havarovaném vozidle jsou tři osoby. Jedna komunikuje, druhá je zmatená a třetí je v bezvědomí. Probíhá rychlé, ale kvalitní zajištění vozidla proti pohybu a velitel zásahu vydává rozkaz provést vstup do vozidla přes zadní okno, kde je největší prostor pro práci hasiče záchranáře aby provedl základní zjištění zdravotního stavu a poskytnutí první předlékařské pomoci.
Velitel zásahu po obdržení informací o stavu postižených, povolává na místo další posádku ZZS a také LZS. Komunikaci pomocí radiostanice probíhá v reálu, jen krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru imituje náš velitel jednotky. Samozřejmostí je, že veškerá radiokomunikace probíhá na našem pracovním kanálu. Hasič uvnitř vozu zjišťuje, že osoba na zadním sedadle je při vědomí, komunikuje a stěžuje si jen na mírnou bolest v noze. Velitel rozhoduje o vytažení osoby zadním oknem. Je prověřován celkový zdravotní stav vyproštěné osoby. Mezi tím další z hasičů, zjišťuje uvnitř havarovaného vozidla stav dvou osob na předních sedadlech. Vzhledem k tomu, že spolujezdec, který je nejvíce zaklíněn vůbec nekomunikuje a řidič je zmatený a nespolupracuje, rozhoduje velitel zásahu o odstranění střechy vozidla, abychom se dostali co nejrychleji ke spolujezdci. Po odstranění střešní části a zjištění, že řidič leží na boční části sedačky spolujezdce, provádí se urychlené, ale bezpečné vyproštění osoby v bezvědomí pomocí záchranné desky. Osoba je předána záchranné službě, kterou na místě výcviku představuje člen naší jednotky se zdravotnickou praxí.
Jako poslední je vyprošťován řidič havarovaného vozidla. Je dezorientovaný a se záchranáři vůbec nekomunikuje. Navíc má zaklíněné nohy pod pedály. Po chvilce se daří jednu nohu vyprostit, ale druhá zůstává na svém místě. Je rozhodnuto, že se použije střihač pedálů. Jenže po nasazení střihače a započetí přestřihávání zjišťujeme, že pracovní nástroj se nebezpečně začíná opírat o zraněnou nohu. Velitel nařizuje přerušit tuto činnost a velí použít rozpínací válec a vyprošťovací nůžky k odstranění části konstrukce vozidla. To se daří jen částečně a po chvilce se jednomu z hasičů i za pomoci toho, že rozepne postižené osobě botu, daří nohu vyprostit. Osobu vynášíme mimo havarované vozidlo. Vyproštění tří osob, které představovali naši tři velitelé družstev, je u konce.
Celý výcvik je dokumentován na videokameru pro podrobné vyhodnocení chyb a než stačí velitel jednotky provést vyhodnocení činnosti družstva, ozývá se pager, kterým je vyhlašován poplach na požár v Chodově. Velitel velí okamžitý odjezd CAS 24 a AZ 30 na místo události. CAS 20 zatím neodjíždí, jelikož je potřeba sbalit veškeré vybavení použité při výcviku.