Na pondělí 16. března naplánoval Hasičský záchranný sbor Karlovarského kraje územní odbor Sokolov cyklické školení pro velitele družstev JSDH okresu Sokolov. Zaměstnání na centrální požární stanici v Sokolově vedl velitel stanice Sokolov, který přednášel hlavní část školení. Opakováno bylo velitelům vše z oblasti zákonů a předpisů pro zdárný výkon funkce velitele zásahu. V rámci školení přednášeli další rektoři z řad HZS. Školení proběhlo na základě právního předpisu pro výkon funkce velitele v jednotkách sboru dobrovolných hasičů s tím, že určení velitelé ještě absolvovali přezkoušení svých znalostí. Z naší jednotky se tohoto přezkoušení zúčastnil jeden z velitelů a další to čeká v příštím roce. U chodovské jednotky byli nově ustanoveni do funkcí velitele družstva dva členové zásahové jednotky.

Pravidelná měsíční zkouška sirén, která se koná vždy první středu v měsíci, bude ve středu 4. března 2015, zrušena. Důvodem je případné spuštění sirén ve čtvrtek 5. března 2015, jako „Piety“. O tomto spuštění rozhodne vláda ČR na svém středečním zasedání.

O zrušení akustické zkoušky koncových prvků varování a vyrozumění rozhodl na základě návrhu ministra vnitra generální ředitel Hasičského záchranného sboru ČR. Pravidelná zkouška sirén byla v minulosti několikrát zrušena například v době, kdy byly na území České republiky povodně, aby nedocházelo k panice. Zkouška sirén byla také zrušena v květnu 2013, kdy první středa v měsíci vycházela na státní svátek 1. května - Svátek práce, aby tento den nebyl ničím rušen.Zkoušky systému varování obyvatelstva se konají v souladu s vyhláškou ministerstva vnitra č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva. Vhledem k možné pietě události v Uherském Brodě minulý týden se tak pravidelná zkouška sirén první středu v měsíci březnu 2015 ruší. Pokud Vláda ČR rozhodne na svém zasedání o návrhu ´Piety´, rozezní se všechny sirény v republice ve čtvrtek 5. března jako připomenutí tragické události z minulého týdne.

Rok 2014 byl velmi náročný a jednotka musela řešit poměrně složité a různorodé mimořádné události bohužel i s tragickými následky. Dle porovnání se stejným obdobím roku 2013 je zaznamenán v roce 2014 celkový nárůst. Hořelo 9 kontejnerů, seník v Mírové, ocelokolna s balíky sena ve Vřesové, chata v Boučí, střecha v Dolním Rychnově, drtič na dole Jiří, 7x hořelo v bytech (v Novém Sedle, ul.Husova Chodov, ul.Staroměstská Chodov, ul.Sportovní v Lokti, v Karlových Varech - ul.Pražská silnice, byt ul.U Koupaliště 810 Chodov, rodinný dům v Karlových Varech-Rosnice), 2x sklepy (Počerny a ul.Hlavní Chodov), 2x osobní vozidla (ve Vintířově a před garáží ve Vančurově ulici v Chodově), kůlna v Počernech, 3x komíny na obytných budovách, břečťan na rodinném domě v Nejdecké ulici, bývalá váha u vlakového nádraží, 12x travní a lesní porosty.

Hasiči se při výjezdu k požáru či jiným událostem, setkávají se spoustou situací, které jim komplikují jejich práci. Proplétat se hustým provozem je někdy velmi obtížné. Za pravdu nám jistě dají ti, kteří někdy seděli za volantem nákladního vozu. Obrovský problém představují pro hasiče jedoucí k zásahu nejen neukáznění řidiči, kteří nerespektují právo přednostní jízdy hasičských vozidel, ale také řidiči, kteří zaparkují svůj vůz na místech, kde je to zakázáno.

Jak bylo avizováno v médiích a také na našem webu, přistoupily bezpečnostní složky v našem městě k preventivní akci a to na zkoušku průjezdnosti ulic hasičskou technikou. První tato akce, která se bude opakovat, proběhla v úterý 22. dubna dopoledne. Časový termín první kontroly byl vybrán vzhledem k preventivnímu charakteru.

Jednotka Sboru dobrovolných hasičů Chodov připravuje ve spolupráci se strážníky městské policie na druhou polovinu dubna zkoušku průjezdnosti ulic ve městě. Reaguje tak na stále častější nedodržování zákona o silničním provozu, kdy vozidla stojí v cestě a překážejí záchranným složkám v dojezdu na místo zásahu.

„Stále častěji se potýkáme s problémem, že kvůli špatně zaparkovaným autům nemůžeme projet k zásahu. Chápu nelehkou situaci ohledně parkování ve městě, ale průjezdnost musí být zajištěna," řekl velitel chodovských dobrovolných hasičů Jiří Kiss. Podle něj špatně a nevhodně zaparkovaná auta, především v sídlištní zástavbě mezi domy, komplikují zásahy záchranným složkám. Do ulic tak v nejbližších dnech vyjede za doprovodu chodovské městské policie hasičská technika. Tam, kde neprojede, budou zasahovat strážníci a odtahová služba.
Akce má především preventivní charakter, nicméně nezodpovědní řidiči mohou očekávat i citelné sankce. V Chodově přijde odtažení vozidla na 800 korun a parkování na odstavné ploše na 100 korun. Samotná pokuta může dosáhnout výše až dvou tisíc korun.

„Při stání vozidla musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 metry pro každý směr jízdy," připomněl motoristům znění zákona Jiří Kiss.

Článek vznikl ve spolupráci JSDH Chodov a města Chodov (Martin Polák).

 

Dovětek autora za JSDH Chodov.

V nejkrajnějším případě, kdy dojde při mimořádné události ke znakům obecného ohrožení „… nebo kdo takové obecné ohrožení zvýší anebo ztíží jeho odvrácení nebo zmírnění,…“, tak by mohla být osoba, která špatně zaparkovala své vozidlo jako překážku pro průjezd vozidel (zásah) složek IZS, řešena i podle trestního zákoníku § 272.

Hasiči v mnoha případech spolupracují při zajištění místa pro přistání vrtulníků složek IZS. V nejvíce případech je to pro potřeby záchranné služby. Také naše jednotka několikrát zajišťovala přistání vrtulníků LZS a PČR a to především typů EC 135 a W-3A. Většinou je to případech primárního převozu zraněných z místa mimořádné události. Někdy je to ale i v případech sekundárního převozu mezi zdravotnickými zařízeními. Pro tento typ převozu vzniklo v Sokolově v areálu Bohemie nové místo pro přistávání vrtulníku letecké záchranné služby. Sice to není stálý heliport podle parametrů stanovených zákonem o civilním letectví pro HEMS, ale bude využíván záchrannou službou pro sekundární převozy.

Ve čtvrtek 13. března odpoledne se na ploše chodovské zbrojnice objevily zásahové cisterny z jiných hasičských jednotek. K našemu sboru zavítali, cestou na servis k firmě Teleskopické stožáry s.r.o., kamarádi z jednotky Kynšperk nad Ohří s CAS 20 a z jednotky HZS stanice Sokolov s CAS 15. Na vysouvacím teleskopickém stožáru u CAS 20 T815 se vyměnila světla za modernější typ a u CAS 15 MAN se provedla servisní oprava stožáru. Během servisní činnosti firmy byly kolegové svědky výjezdu naší jednotky s CAS 20 na technickou pomoc.

Ke vstupu do naší zásahové jednotky se připravují tři nováčci. U dvou to není v pravém smyslu slova, jelikož k nám přešli od jiných dobrovolných jednotek a už něco znají. David sloužil u JSDH Kovářská a Michal sloužil u JSDH Pozorka. Přesto musí projít výcvikem s naší technikou a technickými prostředky, aby mohli být zařazeni jako plnohodnotní členové výjezdových družstev chodovské jednotky. Třetím, kdo se připravuje na vstup do zásahové jednotky je člen dorosteneckého sportovního družstva Lukáš. Probíhá teoretická příprava a také praktická. Tu praktickou vede především velitel naší jednotky. Například toto úterý proběhl praktický výcvik uvnitř výškového věžového panelového domu, kdy rekruti museli provést bojové rozvinutí útočného proudu „C“ od CAS v dýchacím přístroji S7. Prováděli průzkum bojem, úvazy vedení, opakovali si postupy při vnikání do uzavřených prostor. Velitel vysvětlil a následně kontroloval postup podle pravidel společného průzkumu, držení proudnice, vysvětloval 3D hašení. Samozřejmostí byla uživatelská kontrola dýchacího přístroje před zahájením činnosti v budově.

Náš sbor ve spolupráci se zásahovou jednotkou provádí během roku specifické činnosti pro město Chodov. V posledním období to byly dvě výraznější činnosti, které zaznamenali obyvatelé Chodova. Tou první bylo rozebrání konstrukce, čištění a uložení městského stanu, který po období plesů byl postaven u kulturního a společenského střediska.

Druhou viditelnou činností, kterou prováděla tentokrát jen zásahová jednotka, bylo čištění římsy budovy Domu dětí a mládeže od prázdných hnízd zdivočelých holubů domácích (Columba livia f. domestica).

U první činnosti byla využita technika CAS 20 a UA Toyota, u druhé AZ 30 a VEA Škoda. Práce pro město s využitím zásahových vozidel je v evidenci zpráv o činnosti.

Činnost provedenou naší zásahovou jednotkou v rámci předlékařské první pomoci u dopravní nehody u Mírové, která se stala 6. března, chválí pracovníci Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje na svých webových stránkách.

Text převzatý ze stránek ZZS:

Záchrana účastníků dopravní nehody na Karlovarsku 6.3.2014

V odpoledních hodinách byly dvě výjezdové skupiny RZP ze Žlutic a Karlových Varů vyslány k dopravní nehodě. Na místě byl přítomen i inspektor provozu ZZS KVK. Naši záchranáři poskytli dvěma účastníkům dopravní nehody přednemocniční neodkladnou péči.  Na místě odvedli dobrou práci mimo jiné i hasiči z SDH Chodov, kdy jednoho pacienta zajistili a předali naší výjezdové skupině.

Díky profesionálnímu zásahu našich záchranářů byli oba pacienti odvezeni do Nemocnice v Karlových Varech ve stabilizovaném stavu.“

O dopravní nehodě dvou osobních vozidel jsme informovali na našich stránkách v článku zde.

Dnešní den se stal u naší zásahové jednotky v Chodově dalším milníkem ve zvyšování akceschopnosti při zkvalitnění bezpečnosti při zásazích. Do výbavy technických prostředků pro činnost nejen při požárech přibyla termokamera typu FLIR K40. Po zaškolení bude tento nový technický prostředek velmi využíván při zásahové činnosti chodovské jednotky.

Termokamery se v posledních několika letech staly hodně používaným nástrojem, pomáhajícím hasičským sborů v jejich nelehké práci. Termokamery jsou hojně využívány především při hledání skrytých ohnisek požárů, vyhledávání osob, účinnější hašení, orientaci v silně zakouřených prostorech, ale i například ve spolupráci s ostatními složkami IZS k vyhledávání účastníků dopravních nehod, a také ztracených osob a podobně.