Blíží se opět pálení čarodějnic, které se odehrává v noci z 30. dubna na 1. května. Jedná se o velmi starý a dodnes živý lidový zvyk a zvláštní svátek. Tuto noc se lidé schází u zapálených ohňů a slaví příchod jara. Abyste nepřidělali práci hasičům, kteří mají tento den více výjezdů na požáry všech typů a především planých poplachů, kdy se z ohlášeného požáru ukáže, že šlo jen o kontrolovaný velký oheň, je vhodné ohlásit toto pálení hasičům na operační středisko. K zjednodušení procedury ohlašování pálení na operační středisko hasičského záchranného sboru použijte aplikaci na internetu. Nemusíte hledat telefonní číslo, můžete nahlásit i s předstihem a můžete v mapě upřesnit konkrétní místo. Podmínkou je řádné vyplnění formuláře a stanovení přesného času zahájení pálení a především uhašení ohniště.

Online fungující aplikaci Pálení klestí pro ohlášení pro území Karlovarského kraje, lze najít na titulní straně webových stránek hasičů Chodov nebo také na úvodní stránce webu HZS Karlovarského kraje, nebo pro území celé ČR slouží aplikace Evidence pálení na webu paleni.izscr.cz

Hlášení o pálení klestí je připraveno tak, že uživatel jen vyplňuje rubriky, do nichž vpisuje příslušnou obec, datum a čas pálení, jméno zodpovědné osoby, název zodpovědné organizace, telefon, dále přesné místo, způsob zajištění atd. V další části je možné místo podle mapy upřesnit i souřadnicemi GPS. Odesláním vyplněného formuláře je pálení klestu zaevidováno na Krajském operačním a informačním středisku HZS. Pokud zadáte svoji e-mailovou adresu, tak vám přijde potvrzení o přijetí hlášeného pálení do evidence na operačním středisku. Vyplněním a odesláním formuláře, HZS pálení nepovoluje, evidence však operačnímu středisku slouží pro ověření místa pálení pro případ, že ve stejném prostoru bude ohlášen požár.

Zároveň musíte dodržet nařízení ohledně rozdělávání ohně dle zákona o požární ochraně, zákona o lesích, zákona o životním prostředí, městských a obecních vyhlášek.

V rámci Dne požární bezpečnosti, který tradičně připadá na pátek třináctého, hasiči upozorňují na dlouhodobý problém a to průjezdnost ulic kvůli parkujícím autům. Hasičská cisterna či výšková technika potřebuje pro bezpečný průjezd ulicemi během cestu k zásahu dostatek prostoru, což velmi často blokují právě špatně parkující vozidla. Samozřejmě chápeme, že samotné parkování je ještě déle a ještě více palčivější problém téměř všech měst, kdy parkovacích míst je obrovský nedostatek. Přesto apelujeme na všechny motoristy, aby při hledání parkování mysleli i na to, že někdo poblíž může potřebovat pomoc záchranářů a ti se musí k místu pomoci také nějak dostat. Stačí trochu ohleduplnosti a rozumu. Děkujeme. 

Krátké video, kde je vidět, jak vypadá průjezd hasičskou zásahovou cisternou ulicemi měst z pohledu řidiče, je možné si pustit ZDE.

V prosinci 2017 byl z technicko-personálních důvodů přerušen provoz webových stránek SDH Chodov. Proto přinášíme krátký seznam událostí, při kterých zasahovala chodovská jednotka hasičů a také co se událo u základní organizace SDH Chodov.

JSDH Chodov vyjela v prosinci k těmto událostem (výjezdy 2.12., 4.12., 5.12. jsou uvedeny v předchozích článcích):

  • Sobota 9. 12. v 20:28 hodin – technická pomoc, spolupráce složek IZS, Chodov – pátrání po pohřešované osobě
  • Středa 13. 12. v 18:28 hodin – technická pomoc, únik látek na komunikaci, ulice Karlovarská – únik PHM v blízkosti čerpací stanice
  • Sobota 16. 12. v 03:33 hodin – požár výškové budovy, Horní Slavkov ulice U Lesoparku – požár bytu v panelovém domě
  • Pondělí 18. 12. v 11:39 hodin – dopravní nehoda silniční se zraněním, Vintířov – nehoda dodávky směrem Lomnice, zranění osob
  • Středa 20. 12. v 17:11 hodin – dopravní nehoda silniční, úklid vozovky, Jenišov – nehoda dvou osobních automobilů
  • Čtvrtek 21. 12. v 13:31 hodin, – technická pomoc, únik látek na komunikaci, Mírová – ropná skvrna 0,5 x30 metrů
  • Čtvrtek 21. 12. v 18:03 hodin, technická pomoc, otevření uzavřených prostor, ulice Čs. Odbojářů, otevření bytu na žádost PČR
  • Pátek 22. 12. v 21:19 hodin, dopravní nehoda vyproštění, Vřesová – dopravní nehoda, osobní vozidlo na střeše, dvě zraněné osoby
  • Neděle 24. 12. v 08:12 hodin, technická pomoc, odstranění nebezpečných stavů, ulice Nám.ČSM – tekoucí voda v technologických rozvodech
  • Pondělí 25. 12. v 05:44 hodin – dopravní nehoda, úklid vozovky, ulice Západní – dopravní nehoda dvou osobních vozidel, únik provozních náplní
  • Sobota 30. 12. v 08:29 hodin – technická pomoc, otevření uzavřených prostor, ulice Dukelských Hrdinů – otevření bytu
  • Neděle 31. 12. v 02:25 hodin – požár, shromaždiště osob, Karlovy Vary ulice Chebská – požár restaurace, EPS, obchodní centrum
  • Neděle 31. 12. v 11:14 hodin – technická pomoc, únik látek na komunikaci, ulice Hrnčířská – únik nafty na silnici 0,5 x 20 metrů

Zásahová jednotka dále prováděla několikrát, také činnost v rámci ZOČ a před vánoci absolvovali členové jednotky poslední školení a závěrečné přezkoušení v roce 2017.

 

U Sboru dobrovolných hasičů Chodov proběhlo v prosinci několik akcí. Například to byla slavnost sv. Florián o přijímání nových členů do našeho sboru nebo již tradiční mikulášská besídka. Samozřejmostí byly sportovní tréninky mládežnických družstev.

Ve středu 8. listopadu nám pomohla v rámci činnosti jednotky mimo zásahovou oblast a v rámci spolupráce s Hasičským záchranným sborem, speciální technika profesionálních hasičů ze stanice Chemické závody Sokolov. Do Chodova přijela automobilová plošina AP 30, aby nám pomohla s opravou střechy kostela, která byla poničena během vichřice Herwart. Tímto děkujeme Hasičskému záchrannému sboru Karlovarského kraje za spolupráci a pomoc, a to především územnímu odboru Sokolov. Při této opravě spolupracovali chodovští hasiči nejen s profesionálními hasiči ze sokolovské chemičky, ale také se zaměstnanci městského úřadu Chodov odboru správy majetku města a s odbornou firmou.

Jak bylo avizováno na počátku tohoto roku, chce město Chodov obměnit jedno z hasičských vozidel jednotky dobrovolných hasičů v Chodově. Nový moderní zásahový automobil by měl nahradit starší cisternovou automobilovou stříkačku CAS 24 na podvozku Tatra 815 TERRNo z roku 2003. Po patnáctiletém provozu, kdy se už projevují například zvýšené náklady na provoz a některé poruchy, nastal čas na výměnu. Životnost tohoto typu automobilu bývá zhruba 16 let. Nové auto vyhoví současným náročným požadavkům, zjednoduší obsluhu strojníkům, bude mít modernější vybavení, automatickou převodovku a větší objem nádrže na vodu. Město Chodov  plánuje, že zadávací řízení vypíše na přelomu let 2017/2018.

Na úterý 12. září byl v rámci prezentačního dne předního českého výrobce nákladních automobilů, který produkuje podvozky také pro hasičské použití, připraven v areálu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici pro pozvané JSDH a krajské HZS, program o produkci výrobce podvozků Tatra Trucks, výrobce hasičských nástaveb THT Polička a výrobce hasičských nástaveb THZ Kobit.

Za naši jednotku se zúčastnili tři zástupci. Programem byla prezentace společnosti Tatra Trucks s výkladem historie, současnosti, ale i budoucnosti. Všechny přítomné překvapil nejvíce zástupce Tatry, když na promítané prezentaci zobrazil speciální vozidlo TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System) obrněné vozidlo 6×6 kategorie MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected), které vzniklo ve spolupráci francouzské firmy Nexter Systems a firmy Tatra Trucks, v hasičském provedení. Vozidlo bylo vybaveno lafetovými proudnicemi, výstražným světelným zařízením a ve speciálních hasičských barvách. Okamžitě nás to zaujalo. Nicméně vzápětí bylo všem vysvětleno, že se jedná jen o fikci. Přesto všechny příjemně překvapil pozitivní přístup k hasičům. Následoval výklad dvou předních výrobců hasičských nástaveb. Poté se všichni přesunuli k praktickým jízdám v hlavních typech hasičských vozidel s podvozkem Tatra a to T815 TERRNo (Terra) a T815-7 Force. Překvapením byla jízda ve vozidle vyrobeného ve speciální omezené edici TATRA PHOENIX Euro 6 PRÄSIDENT, kterých bylo vyrobeno 120 u příležitosti 120. výročí společnosti Tatra. Nedílnou součástí tohoto prezentačního dne byla návštěva výrobní linky výrobce nákladních automobilů Tatra, kde byla vidět výroba v různých momentech rozpracování. Naše delegace samozřejmě probírala se zástupci výrobce podvozku, ale i nástaveb, svoji vizi a požadavky k novému vozidlu, které by bylo pořízeno pro naši zásahovou jednotku hasičů.

Příjemným překvapení pro nás bylo setkání s člověkem, se kterým jsme v roce 2007 vytvářeli v tatrovce video s názvem „Tatra nejen pro hasiče“. Byl jedním s řidičů společnosti Tatra, kteří prezentovali vozidla na tomto Tatra Trucks day.

Hasičské jednotky vykonávají činnost i mimo výjezdy k mimořádným událostem. Tato činnost je také evidována pro potřeby sledování činnosti jednotek PO. Při těchto úkonech se musí zpracovávat takzvaná Zpráva o činnosti. Do tohoto spadá veškerá práce, která není zásahová, ale využívají se prostředky nebo technika zásahové jednotky, nebo tuto činnost můžou provádět jen členové zásahových jednotek. My jsme prováděli, minulý týden práce v rámci ZOČ, hned dvakrát.

Ve čtvrtek 29. června jsme pomáhali stěhovat nábytek a vybavení ZŠ Komenského ze staré budovy v ulici Dukelských hrdinů do nové budovy v ulici Smetanova.

V pátek 30. června jsme pomáhali s řešením prasklého vodovodního potrubí ve školních dílnách ZŠ Komenského v ulici Smetanova, kam jsme přepravili a také instalovali vysoušeče.

Uvedení jednotky do akceschopnosti po příjezdu z místa zásahu je výkonem služby v organizačním řízení. Uvedení jednotky do akceschopnosti následuje bezprostředně po návratu z místa zásahu. Zásah jednotky končí návratem do místa její dislokace. Velitel jednotky hlásí příjezd na místo dislokace příslušnému operačnímu středisku nebo příslušnému místu, které jednotku vyslalo; těm také hlásí obnovení plné akceschopnosti po zásahu.

Velitel jednotky zajistí doplnění chybějící výstroje, provedení oprav, očisty požární techniky, věcných prostředků, obnovení funkčnosti prostředků chemické a technické služby, zdrojů radiostanic, svítilen apod. Stanoví režim regenerace sil hasičů tak, aby nebyla narušena akceschopnost jednotky. Součástí regenerace hasičů je osobní hygiena a očista osobních ochranných prostředků, případně posttraumatic­ká péče.

V pátek 17. března proběhl dle ročního plánu školení výcvikový den u naší zásahové jednotky. Výcvikový den začal ráno na zbrojnici teoretickou částí, kdy byla probrána problematika zásad bezpečné a defenzivní jízdy s vozidlem uplatňujícím právo přednostní jízdy, základní seznámení členů jednotky s programem PORTALL pro jednotky SDH obcí, poskytování informací a zveřejňování záznamů z místa zásahu, povinnost mlčenlivosti. Velitel celou jednotku seznámil s podrobnostmi několika konkrétních zásahů z poslední doby. Upřesnil další školení v následujících měsících. Po krátké teoretické části následovala praktická část mimo areál hasičské zbrojnice, kdy se celá jednotka přesunula na prohlídku stavby nové části základní školy Komenského ve Smetanově ulici. Tam nám zástupce investora vysvětlil některé detaily a zodpověděl dotazy. Následoval přesun do Božičan, kde jsme absolvovali prohlídku objektů, společnosti Sedlecký kaolin.

V sobotu 11. března a v neděli 12. března proběhla u naší jednotky základní odborná příprava nováčků, kteří vstoupili do zásahové jednotky. Tématem sobotního dne byla teorie i praxe potřebná při hasičské práci. Školení vedl velitel jednotky s veliteli družstev a dalšími členy jednotky. V teoretické části byla probrána a vysvětlena organizace PO, zákon č. 133/1985 Sb. ve znění pozdějších předpisů, organizace jednotek PO v ČR, vnitřní organizace jednotky, organizační a operační řízení. Dále to byla témata z oblasti požární taktiky a to proces hoření, principy hašení, hasební prostředky, hasiva jako je voda, pěna, prášek, plyn, vysvětleny pojmy zplodiny hoření, lokalizace a likvidace požáru. Následovala důležitá část ochrany zdraví a života hasiče při zásahu s použitím vzduchových dýchacích přístrojů, uživatelská kontrola, fyziologie dýchání - mrtvý prostor, výpočet spotřeby vzduchu, nouzové postupy při použití dýchací techniky. Poslední teoretickou částí v sobotním odpoledni byl technický výcvik - vybraná jednoduchá dopravní a útočná vedení.

V pátek 24. února proběhlo u naší zásahové jednotky další speciální školení naplánované na tento rok.  Školení bylo zaměřeno na činnost složek IZS při vnikání do uzavřených prostor v případech ohrožení života a zdraví osob, případně záchraně majetku. Školení, které je speciálně upraveno pro potřeby složek IZS, provedl lektor provádějící školení a semináře pro firmu Rescop.

Obsahem školení bylo: právní rámec pronikání do objektů a otevírání uzavřených prostor, rozhodovací proces velitele zásahu s uvedením příkladů skutečných zásahů a situací, způsoby a druhy zabezpečení dveří a oken, názvosloví a popis funkce zámků a stavebních vložek, popis nedestruktivních a destruktivních metod otevírání dveří s ohledem na vhodnost použití při zásahu, porovnání nedestruktivních a destruktivních metod na konkrétních příkladech zásahů, popis a funkce věcných prostředků používaných při otevírání s popisem vhodnosti použití složkami IZS, praktické ukázky otevírání dveří nedestruktivními a destruktivními metodami, popis mechaniky oken a princip činnosti systému Rescop, praktická ukázka s popisem konkrétní činnosti na místě zásahu, aktivní použití nástrojů Rescop na tréninkovém okně a popis nejčastějších chyb při používání, popis překonání konkrétního bezpečnostního kování s překrytým profilem cylindrické vložky.

Dnes, v pátek 16. prosince dopoledne, týden před Štědrým dnem, k nám na chodovskou hasičskou zbrojnici zavítala jedna kráska. Nebyla to obyčejná kráska. Byla to kráska hasičská. Kdo zrovna byl na hasičárně, tak se šel podívat. S novou zásahovou cisternou k nám zavítali kamarádi z Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje z hasičské stanice Sokolov, v rámci kondičních jízd před uvedením vozidla na výjezd. Cisternová automobilová stříkačka CAS 20/4000/240-S2T na podvozku  SCANIA P 360 CB4X4HHZ, je určena pro přepravu hasičského družstva 1+5 a hasebních a technických prostředků pro požární zásah vodou nebo pěnou při použití nízkého nebo vysokého tlaku vody a řešení technických zásahů, především dopravních nehod. Vozidlo je jako první v Karlovarském kraji opatřeno barevným provedení RAL 3024, které je moderní a zvyšuje bezpečnost nejen zasahujících u zásahu, ale také ostatních řidičů a účastníků silničního provozu při jízdě zásahového vozidla k mimořádné události. Věříme, že bude toto nové progresivní a inovativní řešení barevného provedení hasičských vozidel v 21. století, stále více prosazováno ku prospěchu všech. Toto barevné provedení se začalo používat před několika lety u HZS Moravskoslezského kraje, kde s tím mají jen pozitivní zkušenosti a v současnosti jezdí v tomto provedení již také dobrovolní hasiči v Moravskoslezském kraji, ale například profesionálové ve Středočeském a Libereckém kraji i v několika dalších.