Ve čtvrtek 14. září vyhlásilo Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje poplach jednotkám ve druhém stupni poplachu na ohlášený požár v Nejdku. K požáru, ve společnosti vyrábějící součástky pro automobilový průmysl, jsme vyjeli s cisternovou automobilovou stříkačkou CAS 24 v čase 08:40 hodin. Jednalo se o prověřovací cvičení. Na místě zasahovaly JSDH Chodov, HZS Karlovarského kraje stanice Karlovy Vary, JSDH Nejdek, JSDH Pozorka, JSDH Pernink, JSDH Nová Role, JSDH Abertamy.

V sobotu 2. září ráno vyjela chodovská jednotka s cisternovou automobilovou stříkačkou CAS 24 na ohlášený rozsáhlý požár travního prostu a lesa ve vojenském újezdu Hradiště. Jednalo se o letošní největší cvičení jednotek požární ochrany v Karlovarském kraji. Tématem cvičení bylo hašení rozsáhlých lesních požárů, kdy je nutné dopravit hasební vodu na velkou vzdálenost. S použitím čerpadel Somati a kyvadlovou dopravou hasiči přepravili vodu z vodních zdrojů k linii lesního požáru na vzdálenost devíti kilometrů. Cvičení se zúčastnilo téměř čtyřicet jednotek hasičů z Karlovarského, Ústeckého, Středočeského a Plzeňského kraje a také vrtulník Letecké služby Policie ČR pro letecké hašení.

Hasiči v rámci školení a výcviku provádějí i výcvik v řízení zásahových vozidel takzvané kondiční jízdy. Kondiční jízdy se dělají v rámci vlastního hasebního obvodu, ale i dále, v plném obsazení družstva tak, jak vozidlo jezdí k ostrým zásahům. Ve středu 19. července večer velitel družstva, které mělo ten den službu, naplánoval kondiční jízdu s cisternovou automobilovou stříkačkou CAS 20/3400/210-S2T Tatra 815 TERRNo1 s tím, že zásahové vozidlo bude obsazeno všemi členy družstva. Před výjezdem krátce před půl osmou večerní, ohlásil náš velitel operačnímu středisku počet osob ve vozidle a lokalitu kam bude směřovat jízda hasičského vozidla. Záhy se potvrdila zásada provádět, pokud je to možné, kondiční jízdy v plné obsazenosti. V čase 19:40 hodin operační a informační středisko Integrovaného záchranného systému odvolává jednotku z kondiční jízdy a vysílá ji k dopravní nehodě s vyproštěním do obce Jenišov lokalita Zátiší. Informace, kterou dostal náš velitel přes radiostanici z operačního střediska, byla upřesněna na nehodu osobního vozidla, které narazilo do propustku u silnice nedaleko železničního přejezdu P85 směrem na Jenišov a další jednotky nemohou přijet, jelikož zasahují u jiné události.

V sobotu 15. července se jedno družstvo naší zásahové jednotky zúčastnilo náročného nočního cvičení s tématem železniční dopravní nehoda v těžko přístupném terénu na trati mezi Sokolovem a Karlovými Vary. Cvičení proběhlo na uzavřené trati, kdy provozovatel umožnil výluku, ale s podmínkou právě nočních hodin. Hasiči si tak prověřili zásah nejen v nepřístupném terénu, ale také v náročnějších nočních podmínkách. Místem cvičení byla dvoukolejná trať u Nového Sedla nedaleko Královského Poříčí v místech špatného přístupu. Přístup k železnici v tomto úseku není z žádné běžně užívané komunikace, hasiči tak nejprve museli najít vhodnou příjezdovou cestu, přímo k vlaku pak museli v první fázi slanit z několikametrového srázu.

Ve vlaku, který zapůjčil dopravce České dráhy, bylo padesát figurantů. Průzkumné skupiny hasičů provedli ve vlaku roztřídění zraněných podle závažnosti jejich poranění, na nosítkách je poté vynášeli ven z vagonů a chodícím cestujícím pomohli na železniční násep. Vše probíhalo ve ztížených podmínkách, kdy nejen tma, málo světla, různé druhy závažnosti zranění a s tím spojená bezpečná manipulace s nosítky, ale i různá výška podlahy vagonů nad železničním náspem, ztěžovali evakuaci a záchranu z vlaku.

Každý hasič se může dostat do situace, kdy není možné z důvodu odříznutí zásahových a ústupových cest šířením požáru, nebo z důvodu neúměrného rizika (možnost výbuchu, zřícení konstrukcí aj.), opustit místo zásahu stejnou cestou, kterou se na místo zásahu dostal. Jestliže hrozí bezprostřední ohrožení zdraví a života, a není-li jiná možnost, jak opustit ohrožený prostor ve výšce, potom hasič musí provést sebezáchranu slaněním, a to nouzovými způsoby. V pondělí 5. června se proto členové naší jednotky zúčastnili výcviku lezecké techniky ve výškách a nad volnou hloubkou. Tento výcvik proběhl ve spolupráci s profesionálními hasiči ÚO Karlovy Vary a ÚO Sokolov a pod vedením šéf-instruktora Ing. Čermáka z KŘ HZS Karlovarského kraje, na šedesátimetrové telekomunikační věži Krudum, která slouží také jako rozhledna.

V pátek 19. května byl naplánován další ze školících a výcvikových dnů podle ročního plánu školení zásahové jednotky. Tématem bylo zásobování požární vodou. Našeho výcviku se zúčastnila také jednotka hasičů z Vintířova, která je zařazena v prvním stupni podle požárního poplachového plánu pro město Chodov. Na úvod proběhla teoretická část na naší zbrojnici, kde byly velitelem naší jednotky zopakovány a vysvětleny všechny zásady této hasičské činnosti při zásahu. Všem byly zopakovány všechny přírodní i umělé zdroje požární vody v Chodově a okolí s využitím mapových podkladů v tištěné i elektronické verzi, hydrantového plánu a konkrétního umístění požárních nádrží. Následoval přesun k praktické části výcviku do ulice Horní k vodní ploše s oficiálním názvem Račí rybníček.

V pátek 28. října dopoledne proběhlo ve výcvikovém středisku hasičů na polygonu v Citicích  teoretické školení a praktický výcvik některých mladých členů naší zásahové jednotky a dorostenců, kteří ještě tento rok vstoupí do jednotky. Tentokrát probíhalo školení se zaměřením na používání dýchacích přístrojů u zásahu, bezpečnou kontrolu a přípravu dýchacího přístroje před zásahem a pohyb a průzkum v zakouřených prostorách. Po seznámení a provedeném bezpečnostním proškolení s přezkoušením uživatelské kontroly, ovládání a chování v dýchacích přístrojích, se skupina přesunula na praktický výcvik. Nejdříve do nezakouřeného prostoru, aby se mladí hasiči seznámili, co je čeká a jaké překážky se mohou u zásahu v uzavřených prostorách vyskytovat a poté došlo k zakouření celého prostoru a hasiči prováděli přesun ve složitém a stísněném prostoru polygonu. Všichni hasiči vydýchali celý izolační dýchací přístroj až do signalizace varovného signálu, protože většina takovýto výcvik absolvovala poprvé. Výcvik proběhl pod vedením velitele družstva Martina Lehečky a technika CHTS Marcela Weisse.

Hasičské jednotky provádějí během celého roku školení a výcvik. Na každý kalendářní rok je zpracován plán výcviku s možností doplňování školení i mimo plán. Naše jednotka provádí školení dle připraveného plánu ve stanovených termínech. Jedním z nich bylo i 30. září, kdy proběhla teoretická část na hasičské zbrojnici a praktická část v jedné z místních firem. Praktická část proběhla formou prověřovacího cvičení, kdy byl krajským operačním a informačním střediskem Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje vyhlášen poplach na požár ve výrobním objektu firmy InCoServ v Chodově, která se zabývá výrobou komponentů pro automobily světových značek. K zásahu vyjíždí naše jednotka s technikou CAS 24 a CAS 20 a také jednotka SDH Vintířov s technikou CAS 16.

V úterý 22. srpna proběhla opět další část přípravné fáze vybraných juniorů ke vstupu do zásahové jednotky. Nejdříve proběhla teorie, pár praktických rad zaměřených na provedení kvalitního průzkumu při dopravní nehodě, bezpečnost práce, zjištění všech okolností u nehody, stav okolí, poškozená infrastruktura (plyn, elektrické vedení atd.), ustavení techniky, protipožárních opatření, stabilizace, zjištění úniku náplní, druhy pohonu, uložení akumulátorů, názvosloví částí vozidla, až po samotné postupy a techniky vstupu do vozidla. Pak proběhla praktická část, která byla zaměřena na techniky vyproštění a vstupy do vozidla. Bezpečné odstranění oken, dveří, sloupků, střechy. Kluci si docela mákli a na svou budoucí činnost v jednotce budou kvalitně připraveni.

Ve středu 8. června vyhlásilo v 13:10 hodin Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru a zároveň operační středisko Integrovaného záchranného systému Karlovarského kraje poplach naší jednotce na požár budovy, shromaždiště osob, ulice Komenského č. p. 273. Informace od oznamovatele byla, že ze sklepních prostor Gymnázia a střední odborné školy vychází kouř. Na místo vyjíždíme dvě družstva s CAS 24 a CAS 20. Po příjezdu na místo události jsou vidět žáci před budovou. Hlídka městské policie potvrzuje kouř v prostorách školy.

V pátek 27. května proběhl další z pravidelných školících a výcvikových dnů zásahové jednotky dle ročního plánu školení. Školení zahájil velitel jednotky, který všechny informoval o podrobnostech utajeného cvičení na dopravní nehodu s vyproštěním osob a únikem nebezpečné kapaliny. Následovalo pravidelné zopakování o použití dýchacích přístrojů, detekční techniky s důrazem na bezpečnost a možnosti použití. Po této teoretické části se celá jednotka přesunula do objektu skladovací haly v Mírové, kde jsme si prohlédli prostory administrativní i skladovací části. Velitelé prověřili požárně-bezpečnostní zařízení a to obslužné pole požární ochrany a klíčový trezor požární ochrany. Následoval přesun do chodovské čistírny odpadních vod, kde nám byl představen proces fungování tohoto důležitého zařízení v Chodově.